بررسی مناطق GP در الیاژهای AL-CU
یک شنبه 19 / 2 / 1393 ساعت 18:55 | بازدید : 1596 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

بررسی مناطق GP در الیاژهای AL-CU

 

برای دریافت کلیک کنید.www.rikhtegari.net 

موضوعات مرتبط: آلیاژهای غیر آهنی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مروری بر آلیاژ های غیر آهنی
شنبه 2 / 2 / 1393 ساعت 17:54 | بازدید : 1712 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

مروری بر آلیاژ های غیر آهنی

آلیاژهای غیرآهنی :
آلیاژهای غیرآهنی آلیاژهایی*اند كه آهن و كربن در اجزاء تشكیل دهنده اولیه*ی آنها وجود ندارد. بعضی از آلیاژهای غیر آهنی متداول عبارتند از آلیاژهای :
•آلومینیوم
• مس
• برنج 
• برنز
•نیكل

آلومینیوم :

آلومینیوم برای ساخت محصولاتی نظیر وسایل آشپزخانه، هادی*های الكتریكی و ظروف غذا به كار می*رود. به علاوه*، در نتیجه*ی وزن سبك آن و مقاومت به خوردگی بالای آن برای ساختن اجزاء خودرو و صنایع هوانوردی استفاده می*شود.
برخی از خواص آلومینیوم عبارتند از :
• سبك وزن بودن 
• هدایت*گر الكتریكی و گرمایی خوب بودن
• براحتی با عناصر دیگر مثل مس (cu)، سیلسیم (Si)، منیزیم (Mg)، منگنز(Mn)، و روی (Zn) آلیاژ تشكیل می*دهد.
• داشتن مقاومت به خوردگی و اكسیداسیون بالا
• غیر مغناطیس بودن ولی داشتن قابلیت انعكاس انرژی گرمایی و رادیویی
• داشتن مقاومت كششی بالا ( (95-157 
• رنگ خاكستری روشن یا سفید مایل به آبی
• هم نرم و هم چكش*خوار بودن

برخی خواص متداول آلیاژهای آلومینیوم عبارتند از :




چگالی كم، هادی گرما و الكتریسیته، مقاومت به خوردگی
برخی آلیاژهای مهم آلومینیوم عبارتند از :
آلیاژ (Al-Si)*: وجود سیلسیم سیالیت و مشخصه*های ریخته گری آلومینیوم را افزایش می*دهد، افزایش محتوای سلیسیم، خواص مقاومت خوردگی و اكسیداسیون آن را بهبود می*بخشد. در عین حال افزایش سلیسیم ضریب انبساط گرمایی را كاهش می*دهد. این آلیاژ به خاطر مشخصه تحمل بالایش برای ساخت پیستون به كار می*رود.
آلیاژ (Al- Cu)*: وجود مس سختی و استحكام آلومینیوم را افزایش می*دهد. به علاوه، افزایش آن مقاومت خوردگی را نیز افزایش می*دهد. در نتیجه*ی استحكام بالا و مقاومت شوك بالا، این آلیاژ برای ساخت اجزاء ریخته گری هواپیما استفاده می*شود.
آلیاژ Y*: این آلیاژ شامل 4 درصد مس، 2 درصد نیكل، 5/2 درصد منیزیم و 5/91 درصد آلومینیوم است. این تركیب مواد آلومینیوم را برای داشتن استحكام بالا و مقاومت خوردگی در دمای بالا قادر می*سازد. این آلیاژ برای ساخت پیستون*ها و سرسیلندرها كه در معرض دمای بالا قرار دارند به كار می*رود.

مس :
مس خالص از كانه*هایش مثل گلانس Cu2s ، پریت*های مس (CuFes2)، مالاشیت و آزوریت بدست می*آید. از آن به طور گسترده برای ساخت رساناهای الكتریكی، میله*های اتوبوس، رادیاتورهای اتومبیل، سقف سازی، مجاری تحت فشار، كتری*ها و ظروف آشپزخانه به كار می*رود. برخی از خواص آن عبارتند از :
• رنگ قهوه*ای مایل به قرمز 
• غیر مغناطیس است 
• بسیار نرم و چكش خوار است 
• داشتن ضریب هدایت الكتریكی و گرمایی بالا 
• مقاوم به خوردگی است.

عناصر آلیاژ ساز مس، روی (Zn)، آلومینیوم (Al)، قلع (Sn)، بریلیوم (Be)، فسفر (P)، نیكل (Ni)، منگنز(Mn)، منیزیم (Mg)، و سیلیسیم (Si) هستند بعضی از آلیاژهای مهم مس عبارتند از :

آلیاژ مس- روی :
این آلیاژ حالتی از برنج است. اگر درصد روی كمتر از 36 درصد باشد، نتیجه برنج بسیار داكتیل و شكل پذیر خواهد شد. بنابراین، در ابتدا برای عملكرد شكل دادن ورق به كار می*رود. یك آلیاژ مس- روی با محتوای بالاتر از 36 درصد منجر به خصوصیتی از برنج می*شود كه ترد است و داكتیلیتی پایین دارد. خصوصیات متفاوت برنج می*تواند بوسیله*ی تغییر درصد روی در آلیاژ، رو به تكامل گذارده شود. جدول (5.5) تركیبات متفاوت مس و روی را با كاربردهایش نشان می*دهد.
جدول 5.5 انواع آلیاژهای روی، مس و كاربردهایشان
نام تجاری درصد روی كاربردها
برنج پایین 20 شكل دادن ورق، كار مربوط به فن معماری
برنج كارتریج 30 ابزار موسیقی، لوله سازی
برنج 3/35 اجزاء ماشین پیچشی
برنج 40 لوله*های متراكم كننده

آلیاژ مس- قلع (Cu-Sn):
این آلیاژ به عنوان برنز قلع نیز منسوب است.
این آلیاژ به طور ایده*آل حاوی كمتر از 12 درصد قلع است. افزودن قلع به آلیاژ استحكام آلیاژ را زیاد می*كند. اما افزایش بیش از 20 درصد قلع موجب تردی آلیاژ می*شود به علاوه *ی استحكام بالا، آلیاژهای مس- قلع حقرمه، مقاومت ساییدگی و مقاومت خوردگی دارند. در نتیجه*ی این خواص این آلیاژ برای ساخت یاتاقانها، چرخدنده*ها و اتصالاتی كه باید توانایی تحمل بار فشاری بالایی داشته باشند به كار می*رود.

آلیاژ مس- نیكل (Cu-Ni) *:
وجود قلع در این آلیاژ هدایت گرمایی بالا، دما و مقاومت به خوردگی ایجاد می*كند در نتیجه*ی این خواص آلیاژهای مس، نیكل برای ساخت محصولاتی نظیر مبدل*ها و سكه*ها به كار می*رود.

برنج:
برنج آلیاژی از مس و روی است. قابلیت انحلال تعادلی روی در مس حدود %38 است. و به شدت متأثر سرعت سرد كردن است. استحكام كششی برنج با افزایش مقدار روی افزایش می*یابد. افزایش بیش از 30 درصد روی به برنج فاز شكل می*گیرد كه استحكام كششی زیاد می*شود ولی داكتیلیتی كاهش می*یابد. برنج به دو نوع دسته بندی می*شود : برنج - برنج ، برنج حاوی كمتر از 30 درصد، روی است. برنج حاوی 30 درصد تا 44 درصد روی است. رنگ برنج به درصد روی موجود در آن بستگی دارد. برنج وقتی درصد روی كمتر از 20 درصد باشد قرمز به نظر می*رسد. اما رنگ برنج اگر درصد روی در حدود 20 درصد باشد زرد خواهد بود. خواص برنج عبارتند از :
نرم، داكتیل و چكش*خوار است. مقاومت خوردگی در شرایط آنیل شده خوبی دارد.
برای نورد سرد، كشش سیم و پرس كردن مناسب است.
انواع مهم برنج*های عبارتند از: طلای بدلی (برنج طلایی) : درصد روی بین 5 تا 15 درصد است. برنج طلایی برای لوله*های متراكم كننده*ها ( كندانسور)، سكه*ها و سوزن*ها بكار می*رود.

برنج فشنگ :
مقدار روی در حدود 30 درصد است، بسیار داكتیل و چكش*خوار است. برنج فشنگ بوسیله كشش عمیق، كشش، تیركاری، شكل دادن چرخشی و بوسیله*ی عملیات كارفشاری شكل داده می*شود.
برنج دریایی :
این برنج شبیه برنج فشنگ است. هر چند كه 1 درصد قلع در آن وجود دارد كه خواص مقاومت خوردگی برنج دریایی را بهبود می*بخشد. این نوع برنج برای مبدل*های حرارتی و لوله*های متراكم كننده*ها (كندانسورها) بكار می*رود.
خواص برنج عبارتند از :
مقدار روی بین 32 تا 40 درصد است، استحكام و سختی بالایی دارد، برای منظورهای ریخته*گری مناسب است، مقاومت خوردگی كمتری در مقایسه با برنج دارد.
انواع مهم برنج عبارتند از :
آلیاژ مونتز (برنج زرد) :
محتوای روی در فلز مونتز در حدود 40 درصد است. كه در محدوده*ی دمایی بین 600 تا 800 درجه سانتی*گراد كار ، اكستروژن و نورد می*شود.
به عنوان برنج 40-60 نیز شناخته می*شود. استحكام بالای 40- 35 و سختیPN120- 100 دارد. برای ظروف آشپزخانه، كار گرم، پیچ و مهره*ها، اجزاء پمپ*ها و لوله*های متراكم كننده*ها استفاده می*شود.
برنج كشتی :
این نوع برنج بوسیله*ی افزودن 1 درصد قلع به فلز مونتز شكل می*گیرد. افزودن قلع مقاومت خوردگی برنج را افزایش می*دهد. برنج كشتی حاوی 60 درصد مس، 39 درصد روی، و 1 درصد قلع است. برنج كشتی براس ساخت میل گاردان، و دسته پیستون و پیچ مهره*ها بكار گرفته می*شود. آن برنج كشتی، نام گرفته زیرا در ابتدا تنها برای كشتی جنگی بكار می*رفته است.
برنج سرب دار :
علاوه بر مس، روی برنج سربی حاوی 3/1 درصد سرب است. افزودن سرب خاصیت ماشین كاری برنج را افزایش می*دهد. در هر دو حالت مایع و جامد نامحلول است. به علاوه، افزایش سرب داكتیلینی و استحكام ضربه را كاهش می*دهد.

برنز :
برنز آلیاژی از مس و قلع است. اگر هر عنصر دیگری بجای قلع در مس وجود داشته باشد برنز آن عنصر نامیده می*شود. اگر آلومینیوم به مس افزوده شود، برنز آلومینیوم نامیده می*شود بعضی از انواع برنز عبارتند از :
برنز توپ (برنز قلع) : حاوی 20 درصد قلع، 2 درصد روی و 78 درصد مس است. حضور روی در آلیاژ توپ به عنوان اكسیژن زدا عمل می*كند و خاصیت سیالیت فلز را نیز بهبود می*بخشد. كه آن بطور وسیع برای ساخت بدنه توپ ها استفاده می*شود. برای ساخت چرخدنده*ها، یاتاقانها و لوله*ها نیز كاربرد دارد.
برنز فسفر :
این برنز حاوی فسفر به عنوان مهمترین جزء آلیاژی آن است. فسفر یك اكسیژن زدای خوب است. به علاوه خواص مكانیكی برنز را بهبود می*بخشد. برنز فسفر خاكستری بطور گسترده برای ساخت پل*ها، درجه*های سیمی و بُرس*های سیمی به كار می*رود برنز فسفردار ریخته گری شده برای ساخت چرخدنده*ها، بوش*ها و شیرهای كشویی به كار می*رود.
برنز آلومینیوم :
این آلیاژی از مس و آلومینیوم است. این نوع برنز محكم، داكتیل و چقرمه است. كه تحمل و مقاومت به خودگی خوبی نشان می*دهد. مقاومت خشكی بالایی دارد برنز با محتوای آلومینیوم كمتر بوسیله فرآیندهای كار سرد نظیر كشش، پرس و نورد ساخته می*شود داكتیلیتی و چكش*خواری خوبی دارد. استحكام كششی آن در حدود 35 است و سختی آن بین 80 تا 90 (VPN) است اینجا منظور از (VPN)* مقیاس تست سختی و یكرز است.

نیكل :

نیكل كاملاً داكتیل و چكش خوار است. سفید رنگ است، مقاوم به خوردگی و اكسیداسیون و هادی الكتریسیته خوبی است. آلیاژهای مهم نیكل عبارتند از :
آلیاژ هاست (هاستلوی) : حاوی 10 درصد سیلیس، 3 درصد مس و 87 درصد نیكل است. محكم، چقرمه و مقاوم به خوردگی است. هر چند كه قابلیت ماشین*كاری كمی دارد. برای سرد كن*ها (یخچال*ها)، لوله*های رآكتورها، خط لوله*ها و اتصالات در صنایع شیمیایی كاربرد دارد.
انوار:
آلیاژ آهن- نیكل با 36 درصد نیكل است. برای طول*های استاندارد، انواع اندازه*گیری* كننده*ها، بخش*های سنجه ها، متراكم كننده*های متغیر و پل*های مخصوص به كار گرفته می*شود.
اینكونل:
آلیاژی با قابلیت رسوب سختی است. بوسیله*ی افزودن 025/2 تا 75/2 درصد تیتانیوم و 4/0 تا 1 درصد آلومینیوم ساخته می*شود. در دمای حدود 800 درجه مستحكم*تر می*شود. به طور خیلی زیاد برای ساخت پل*ها و توربین*های گازی استفاده می*شود.
پرم الوی:
آلیاژ آهن- نیكل است. نفوذپذیری مغناطیسی بالایی دارد. حلقه*ی هیسترزیس كم و مقاومت ویژه*ی پایینی دارد. برای بارگذاری كویل*ها و در مدارهای ارتباط الكتریكی بكار می*رود.
موضوعات مرتبط: آلیاژهای غیر آهنی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سرب ( خواص ، کاربرد ، معرفی ، آلیاژ های آن و ... )
شنبه 2 / 2 / 1393 ساعت 17:18 | بازدید : 5125 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

سرب ( خواص ، کاربرد ، معرفی ، آلیاژ های آن و ... )

سرب (pb)
سرب فلزی است نرم و دارای رنگ خاکستری مایل به آبی که مقطع تازه شکسته آن سفید نقره ای و شفاف است.

جرم مخصوص 
نقطه ذوب 
استحکام کششی
3.11 
C 327
20 تا 15


سرب مقاومت خوبی در مقابل خوردگی دارد و در مقابل اسیدها نیز مقاوم است . ترکیبات سرب فوق العاده سمی است و به همین دلیل می باید در هنگام کار با آنها دستورالعمل های بهداشتی را که در این مورد وجود دارند، با نهایت دقت مورد توجه قرار گیرند. سرب را به دلیل نرم بودن می توان چکش کاری کرد و خم نمود. برای خمکاری لوله های سربی بایستی از فنر استفاده شود.


سنگ معدنی سرب:
سرب در طبیعت بیشتر به صورت سنگ سرب یافت می شود . از مهمترین انواع آن سنگ سرب درخشان (pbs) را می توان نام برد. سولفور سرب تقریبا 86 درصد سرب دارد. معدن سربدر کشورهای امریکا، مکزیک، استرالیا، روسیه، اسپانیا، لهستان و آلمان یافت می شود.


روش تهیه سرب : 
برای تهیه سرب ، سنگ سرب را پس از خرد کردن و تغلیظ ابتدا در کوره های دوار برشته می کنند، سپس آن را در کوره های تنوره ای احیا می کنند تا سرب خام با درجه خلوص 9 درصد حاصل شود. با تصفیه ی سرب خام ، سرب با درجه خلوص 94.99 درصد به دست می آید.


خواص و کاربرد سرب: 
سرب و ترکیبات آن سمّی هستند؛ لذا در تماس با پوست یا نزدیک مواد غذایی به مار نمی روند.
سرب دارای قابلیت زیاد جذب نوترون ها و اشعه ی گاما است و به دلیل ، به شکل ورقه های سربی به عنوان سپر تشعشعی به کار برده می شود.
ورق سرب با روش نوردکاری سرد تهیه می شود و به عنوان حامل صوتی در ساختمان منازل به کار می رودو ورق سربی به ضخامت 2.0 میلیمتر معادل تخته چند لا با ضخامت 20 میلیمتر در جذب صدا کاربرد دارد.
سرب در فولادهای خوش تراش به عنوان مواد روانکار عمل می کند و اصطکاک میان لبه برنّده ابزار برش و براده را کاهش می دهد و به ایجاد سطح صاف کمک می کند.


آلیاژ سرب:
سرب را می توان تقریباً با تمام فلزات به خوبی آلیاژ کرد ولی فلزات دیگر با سرب به سختی آلیاژ می دهند، به استثنای قلع که با آن به راحتی آلیاژ می شود و لحیم های نرم را به دست می دهند.
مهمترین آلیاژ سرب که به سرب خشک میز معروف است ،دارای 5تا 25 درصد آنتیموان است .به دلیل داشتن قابلیت ریخته گری خوب در قالب های تحت فشار ،از این الیاژها درتهیه وسایل زینتی،دستگیره ها،حروف چاپ،و کلیشه سازی استفاده می شود.
فلزات یاتاقان سربی که با کادمیم آلیاژ شده باشند،خاصیت لغزندگی خوبی دارند ودر برابر سایش نیزمقاوم هستند. از نمونه این آلیاژ می توان Lg – pb Sn9 cd را نام برد. پوسته یاتاقان های ساخته شده از این آلیاژها نیروی فشاری زیادی را تحمل می کنند.
آلیاژهای ریخته گری تحت فشار سرب را می توان به عنوان وزنه های متعادل کننده در رگلاتورهای گریز از مرکز و همچنین در صنایع اسباب بازی مورد استفاده قرار دارد.
نوعی آلیاژ سرب با 7 تا 12 درصد آنتیموان،25.0 درصد قلع و مقادیر کمی آرسنیک و مس در تولید صفحات پلاک باتری ها مورد استفاده دارد.
مس سرب اندود برای پوشش بام و مخزن های ضد اسید به کار می رود.
آلیاژ فلز حروفچینی تایپ (مرد استفاده در صنعت چاپ ) آلیاژهای سرب، آنتیموان ، قلع با مقادیر کمی مس هستند. رنگدانه های سربی ترکیبات شیمیایی سرب هستند که برای تهیه رنگ بکار برده می شوند.
کرمات قلیایی سرب به رنگ قرمز است و برای اندودهای آستری ضدزنگ روی فولاد بکار برده می شود. فولادهای خوش تراش 25.0 و برنج های خوش تراش تقریباً5.0 الی 5.3 درصد سرب دارند.
  • خواص عمومي، فيزيكي، مكانيكي فلز سرب:
    سرب فلزي نرم، قابل تغيير شكل به رنگ آبي خاكستري است. كه با نقطه ذوب C˚ 4/327 در C˚ 1740 به جوش مي آيد. وزن مخصوص سرب gr/cm3 34/11 مي باشد. داراي ساختمان كريستالي a = 492/4 A مي باشد. ازدياد و فشار بخار در سرب ريزي وجود ندارد. عدد جرمي سرب 2/207 گرم برمول مي باشد.


    كاربرد هاي سرب و آلياژهاي آن:
    استفاده از سرب در صنايع شيميايي و براي محافظت و باطري سازي و ساخت گلوله و در سالهاي اخير به دليل وزن مخصوص زياد و براي جلوگيري از اشعه γ در فيزيك هسته اي معمول مي باشد و همچنين سرب فلز اصلي، آلياژ ياطاقانها و آلياژهاي لحيم مي باشد. حروف چاپ كه معمولا ً از سرب و آنتيموان تهيه مي شوند و آلياژهاي سرب آنيتموان و مقدار كمي آرسنيك كه تا 25% آنتيموان دارند تحت نام كلي سرب خشك، آلياژي است كه در مصارف مختلف شيميايي و صنعتي از اهميت خاصي برخور دارند. لازم به تذكر است كه در ايران اصطلاحا ً به آلياژ زاماك، سرب خشك گفته مي شود. در حاليكه سرب خشك آلياژي است از سرب، بيسموت، آنتيموان و آرسنيك.



    قابليت ريخته گري آلياژهاي سرب بسيار عالي است. سياليت زياد، انقباض حجمي كه اين آلياژها همراه با غير قابل حل بودن گازها و واكنش ضعيف در مقابل اكسيدسيون باعث مي شود كه ريخته گري سرب از اشكالات عمومي ريخته گري تا حدود زيادي بركنار باشد. سرباره هاي سربي معمولا ً شامل PbO، SnO، Al2O3، Sb2O5 مي باشد كه هيچكدام قابليت اتصال به سرب مذاب را ندارند و چون وزن مخصوص كم يا زياد دارند براحتي از مذاب مايع مي گردند، يعني يا در سطح مذاب و يا در كف آن جمع مي شوند.
    از فلاكسهاي پوششي فلداسپار و كلرور روي نيز در مواقعي كه عناصر آلياژي آلوده باشند استفاده مي گردد. آلياژهاي سرب دار در انواع مختلف قالب ريخته مي شوند كه از ميان آنها استفاده از قالب ماسه اي متداول نيست، زيرا سنگيني سرب مذاب باعث مي گردد كه قالبهاي ماسه اي و به خصوص قطعات بزرگ تغيير شكل دهند. قطعات باطري در قالبهاي فلزي كه با كربن پوشش داده شده است ريخته مي شوند.


    معرفي تعدادي از آلياژهاي غير آهني:
    * پر آلومان: آلياژي از Al+Mg مي باشند كه مقدار منيزيم آن از 1% تا 7% است.
    * سيلومين: آلياژي از Al+Si كه محتوي 11% تا 13% سيليسيم مي باشد كه مي تواند حاوي مقادير كمي مس و منيزيم نيز باشد.
    * آلوفون: آلياژي است از Al + Cu كه حدود 4% تا 5% مس دارند.
    * دورآلومين: آلياژي است از Al+Cu+Mg كه حاوي 4% مس و 9/0% تا 8/1% منيزيم دارد.
    * آلپاكس (آاپاكا): خانواده اي از آلياژهاي Al كه حاوي حدود 3% سيليسيم و مقدار كمي تيتانيم دارند كه در ساخت قاشق و چنگال و ظروف غذايي به كار مي روند.
    * آلياژ توپ: آلياژي است با 88% + 10% قلع و 2% روي هستند.
    * Cu + Sn + Zn + Pb (85% مس + 5% قلع + 5% روي + 5% سرب)
    * برنز آلومينيم: آلياژي از مس و آلومينيم كه حاوي حدود 14% آلومينيم مي باشد. Cu + Al
    * برنج سيليسيم: آلياژي از مس، روي و سيليسيم است. Cu(81%) + Zn(15%) + Si(4%)
    *ورشو: آلياژي است از Cu + Ni + Zn كه به نقره آلماني نيز معروف است.
    * طاعون قلع: Tin Pest: تبديل قلع سفيد به قلع خاكستري در دماي C˚2/13 را طاعون قلع گويند.



    جنبه هاي متالورژيكي آلياژ لحيم Pb-Sn
    نمودار تعادل آلياژهاي سرب – قلع در شكل بالا نشان داده شده است. تركيب يوتكتيك داراي 9/61 درصد قلع است و يك درجه حرارت ساليدوس 361 درجه فارنهايت دارد.
    تركيب يوتكتيك به صورت يك لحيم ظريف بكار مي رود كه در آنجا نيازهاي حرارتي بحراني هستند. تركيب لحيم نرم معمولي تا 50 درصد قلع كاهش داده و سرب تا 50 درصد افزايش داده مي شود. براي كاهش مصرف قلع بجاي آن از چند لحيم از چند ديگر استفاده مي شود.


    فلزترن (سربي) Terni metal
    فلز ترن يك آلياژ سرب – قلع محتوي 10 تا 25 درصد قلع است اين آلياژ براي پوشش ورقه هاي فولاد در مواردي نظير سقف سازي و مخازن سوخت اتومبيل مصرف مي شود.


    فلزهاي حروفچيني (تايپ) Type metal
    فلزات تايپ بكار رفته در صنعت چاپ عموما ً از سرب، آنتيموان و قلع و با مقادير اندكي از مس در سخت ترين آلياژها هستند. ساختمان ميكروسكپي يك فلز لاينوتايپ است. اين آلياژ سياليت زيادي دارند و داراي خصوصياتي هستند كه براي چاپ از اهميت زيادي برخوردار است. برخي از اطلاعات درباره فلزات تايپ به غلط به هنگام انجماد انبساط كمي را به آنها نسبت داده اند. در حقيقت اين فلزات عموما ً بين 2 تا 3 % انقباض حاصل مي كنند. اكثر فلزات تايپ را مي توان پير سختي و مقاومت سايشي آن را بهبود داد. اندازه دانه اي در فلز تايپ ريختگي بسرعت سرد در مدت انجماد بستگي دارد. افزودن آلياژهاي كوچكي نظير كاسيم، ليتيم يا منيزيم ممكن است براي انجماد دانه هاي ريز مطلوب مصرف شوند.


    بابيت Babbit 
    بابيت يك آلياژ ياتاقاني سرب، محتوي، سرب، قلع، آنتيموان و معمولا ً آرسنيك مي باشد. اين آلياژها براي صفحات باتري ذخيره، فلز تايپ، ورق، لوله و آلياژهاي ريختگي بكار مي رود. افزوده هاي آنتيموان درجه حرارت تبلور مجدد را نيز افزايش مي دهند. قلع نيز سختي و استحكام را زياد مي كند ولي به علت خصوصيات ذوب آن و بدين سبب كه قابليت به لحيم باي پيوند شدن با فلزاتي شدن با فلزاتي نظير فولاد و مس را زياد مي كند اكثرا ً در لحيم نرم مصرف مي شود.
    • فرایند تولید سرب

      سرب و روي مي توانند به صورت پيرومتالورژي و هيدرومتالورژي ، بسته به نوع کاني به کاررفته به عنوان بار الکتريکي توليد شوند. در فرايند پيرومتالورژيکي ، سنگ معدني که متمرکز مي شود شامل سرب، روي يا هر دوي آنهاست. تمرکز سرب مي تواند 50 الي 70 درصد و محتواي سولفور کانه هاي سولفيدي در حدود 15 الي 20 درصد باشد. تمرکز روي در حدود 40 تا 60 درصد است وبه همراه محتواي سولفور در کانيهاي سولفيدي حدود 26 تا 34 درصد مي باشد.
      مواد معدني که به صورت مخلوط سرب و روي متمرکز مي شوند، معمولا به نسبت کمتري حاوي فلز متمرکز مي باشند. در حين عمل سينترينگ (کلوخه سازي) از جريان اکسيژن يا هواي گرم براي اکسيده کردن سولفور موجود در به دي اکسيد سولفور استفاده مي شود.
      کوره هاي جريان هواي گرم در پروسه هاي متداول، براي تبديل و پالايش ترکيبات سرب به سرب توليدي مورد استفاده قرار مي گيرند.




      فرايند سرب اوليه


      فرايند توليد سرب اوليه به صورت پيرومتالورژي متداول ، شامل 4 مرحله است: کلوخه سازي(سينترينگ)، ذوب شدگي، تفاله گيري(رويه گيري) و پالايش. ماشين کلوخه سازي توسط ميله تغذيه که به طور عمده از تجمع سرب ساخته شده است تغذيه مي شود. ديگر مواد خام نيز شامل آهن، سيليس، جريان سنگ آهک، کک، کربنات سديم، خاکستر، پيريت، روي و ذرات ريز تجمع يافته از آ لودگي وسائل کنترل شده احتمالا اضافه مي شوند. خوراک کلوخه سازي، همراه با کک به طرف يک کوره جريان هواي گرم به منظور کاهش دادن هدايت مي شود، جائيکه کربن به مانند سوخت عمل مي کند ومواد در بر گيرنده سرب را مي سوزاند.


      سرب مذاب به طرف انتهاي پايين کوره جريان پيدا مي کند، جائيکه 4 لايه زير شکل مي گيرد:
      speiss(سبکترين مواد، به طور عمده آرسنيک و آنتيموان)،
      matte(سولفيد مس و ديگر سولفيدهاي فلزي)، سرباره کوره جريان هوا (سيليکاتهاي اوليه) و شمش سرب (با98% وزني).


      matteو speiss
      براي بازيافت مس و فلزات گرانبها به ذوب کننده مس فروخته مي شود. سرباره کوره هواي گرم که شامل روي، آهن، سيليس و آهک است در پيلها ذخيره شده و اندکي از آن مجددا استفاده مي شود. انتشار اکسيد سولفور در کوره هاي جريان هوا از ميزان هاي کم سولفيد سرب باقيمانده و سولفاتهاي سرب در خوراک سينتر بوجود مي آيد. شمش سرب ناهموار حاصل ازکوره هواي گرم، معمولا قبل از آنکه دستخوش عمل پالايش گردد به عمليات مقدماتي در کوره نياز دارد. در ضمن عمل تفاله گيري ، شمش در کوره به هم زده و سرد مي شود درست تا بالاي نقطه انجماد ، 370 – 425 درجه سانتي گراد.يک تفاله از اکسيد سرب همراه با مس ، آنتيموان و ديگر فلزات که به سمت بالا شناور است تشکيل شده ودر بالاي سرب مذاب متبلور مي شود. تفاله به سمت کوره براي بازيافت مقادير عناصر غير سربي منتقل مي شود.


      شمش سرب براي استفاه در روشهاي پيرومتالورژي براي انتقال و جا به جا کردن مواد غير سربي باقيمانده (به طور مثال طلا،نقره، بيسموت، روي و اکسيدهاي فلزي مانند اکسيدهاي آنتيموان، ارسنيک، قلع و مس) پالايش مي شود.سرب در يک کوره آهني ريخته گري در 5 مرحله پالايش مي شود: ابتدا آنتيموان، قلع و ارسنيک حذف مي شوند، پس از آن طلا و نقره توسط اضافه شدن روي برداشته مي شوند. عمل تصفيه با اضافه شدن کلسيم و منيزيوم که با بيسموت ترکيب ميشود،براي شکل دادن به ترکيب نامحلول که از کوره به صورت سرباره گرفته شده است، ادامه مي يابد. در مرحله نهايي، کربنات سديم قليايي، نيتراتها يا هر دوي آنها شايد براي انتقال هرگونه اثر ناخالص فلز باقيمانده ، اضافه شوند. سرب تصفيه شده خلوص 99.90 تا 99.99 درصد خواهد داشت و ممکن است براي تشکيل آلياژ، با ديگر فلزات مخلوط شود يا اينکه به طور مستقيم براي شکل گيري در قالب قرار داده شود. 




      جداسازی
      سرب محلی در طبیعت یافت میشود اما کمیاب است.امروزه معمولاً سرب در کانیهایی همراه با روی ، نقره و ( بیشتر) مس یافت میشود و به همراه این مواد جدا میگردد.ماده معدنی اصلی سرب گالن(PbS) است که حاوی ۶/۸۶٪ سرب میباشد.سایرکانیهای مختلف و معمول آن سروسیت ( PbCO۳ ) و انگلسیت (PbSO۴) میباشند.اما بیش از نیمی از سربی که امروزه مورد استفاده قرار میگیرد بازیافت ی میباشد. سنگ معدن بهوسیله مته یا انفجار جداشده سپس آنرا خرد کرده و روی زمین قرار میدهند.بع از آن سنگ معدن تحت تأثیر فرآیندی قرار میگیرد که در قرن نوزدهم در Broken Hill استرالیا بوجود آمد.یک فرآیند شناورسازی ، سرب و دیگر مواد معدنی را از پس ماندههای سنگ جدا میکند تا با عبور سنگ معدن ، آب و مواد شیمیایی خاص از تعدادی مخزن که درون آنها دوغاب همیشه مخلوط میشود ، عصارهای بوجود آید.درون این مخزنها هوا جریان یافته و سولفید سرب به حبابها میچسبد و بصورت کف بالا آمده که میتوان آنرا جدا نمود.این کف ( که تقریباً دارای ۵۰٪ سرب است) خشک شده سپس قبل از پالایش به منظور تولید سرب ۹۷٪ سینتر میشوند. بعد ازآن سرب را طی مراحل مختلف سرد کرده تا ناخالصیهای(ریم) سبک تر بالا آمده و آنها را جدا میکنند.سرب مذاب با گداختن بیشتر بهوسیله عبورهوا از روی آن وتشکیل لایهای از تفاله فلز که حاوی تمامی ناخالصیهای باقی مانده میباشد تصفیه شده و سرب خالص ۹/۹۹٪ بدست میآید.
موضوعات مرتبط: آلیاژهای غیر آهنی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آلیاژهای حافظه دار
شنبه 2 / 2 / 1393 ساعت 17:17 | بازدید : 1272 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

آلیاژهای حافظه دار

آلیاژهای حافظه دار عنوان گروهی از مواد محرک می باشند که خواص متمایز و برتری نسبت به سایر آلیاژها دارند. عکس العمل شدید این مواد نسبت به برخی از پارامترهای ترمودینامیکی و مکانیکی و قابلیت بازگشت به شکل اولیه در اثر اعمال پارامترهای مذکور به گونه ای است که می تواند رفتار سیستم را بهبود بخشد. وقتی یک آلیاژ معمولی تحت بار خارجی بیش از حد الاستیک قرار می گیرد؛ تغییر شکل می دهد. این نوع تغییر شکل بعد از حذف بار باقی می ماند. اما آلیاژهای حافظه دار، من جمله آلیاژهای Ni Ti، Cu Zn، Cu Zn Al، Cu Zn Ga، Cu Zn Sn، Cu Zn Si، Cu Al Ni، Cu Au Zn، Cu Sn، Au Cd، Ni Al، Fe Pt و... رفتار متفاوتی از خود ارائه می نمایند. در دمای پایین، یک نمونه حافظه دار می تواند تغییر شکل پلاستیک چند درصدی را تحمل کند و سپس به صورت کامل به شکل اولیه خود در دمای بالا برگردد. در فرآیند برگشت به شکل اولیه، آلیاژ می تواند نیروی زیادی تولید کند که این نیرو برای تحریک مفید می باشد. این فرآیند اولین بار در سال ۱۹۳۸ مشاهده شد و برای مدت زمان طولانی در حد کنجکاوی آزمایشگاهی باقی ماند. در سال ۱۹۶۱ اثر حافظه داری شکل در آلیاژ نیکل تیتانیوم با درصد اتمی مساوی (۵۰ ۵۰%) توسط بوهلر و در آزمایشگاه ناوال اوردنانس (Naval Ordanance Lab) کشف و تحت نام نیتینول (Nitinol) مشهور شد. دو حرف اول نیتینول در ارتباط با نیکل، دو حرف بعدی مربوط به عنصر تیتانیوم و سه حرف آخر در رابطه با آزمایشگاه ناول اوردانس می باشد. از اوایل سال ۱۹۸۰ استفاده از آلیاژهای حافظه دار در بین محققان و مهندسان مورد توجه قرار گرفت و این آلیاژ هوشمند در زمینه های وسیعی از جمله تعدیل رفتار آئروالاستیسیته آنتن ماهواره ها، کنترل ارتعاش سازه های فضایی، کنترل ارتعاش سطوح کنترلی هواپیماها و حتی در شبیه سازی های پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است و کشف مزایای اصلی و علمی آن هر روز افزایش یافته است.
مکانیزم اصلی که خواص آلیاژهای حافظه دار را کنترل می کند در رابطه با تغییر کریستالی آلیاژ است. به این معنی که ساختار مارتنزیتی در دمای پایین با افزایش دما به ساختار آستنیتی تبدیل می شود و در هنگام سرد کردن؛ فرآیند عکس رخ خواهد داد. بسیاری از مواد، استحاله مارتنزیتی دارند اما برتری که آلیاژهای حافظه دار را نسبت به آلیاژهای دیگر متمایز می نماید قابلیت دو قلو شدن این آلیاژ در فاز مارتنزیت می باشد. در حالیکه مواد دیگر به وسیله لغزش و حرکت نابجائیها تغییر شکل می یابند، آلیاژهای حافظه دار به وسیله تغییر جهت ساده ساختار کریستالهای خود و از طریق مرزهای دو قلوئی به تنشهای اعمال شده، عکس العمل نشان می دهند.
اگر در این آلیاژها در دمای پائین، هنگامیکه فاز مارتنزیت حاکم است، تغییر فرم پلاستیکی روی دهد، ساختار کریستالی دو قلو شده ای برای آلیاژ ایجاد می شود که ناشی از تغییر فرم پلاستیک می باشد. با گرم کردن آلیاژ تغییر فرم یافته تا دمای شروع فاز آستنیت می توان شکل اولیه را بازگرداند. این توانائی بعنوان اثر حافظه شکل خوانده می شود و حاصل از تغییر فاز مارتنزیت در دمای پائین به فاز آستنیت در دمای بالا می باشد. در اثر خم کردن میله حافظه دار در دمای پایین و جایی که فاز مارتنزیت حاکم است، تغییر فرم پلاستیک در میله رخ داده و طول آن زیاد می شود. حال اگر میله خم شده، گرم شود و فاز آستنیت حاکم گردد، میله به بهینه ترین حالت به شکل اولیه خود بر می گردد. وقتی هم که میله سرد شود و به فاز مارتنزیت برگردد، نیز کرنشهای پلاستیک کاملا حذف شده اند و به حالت اولیه درخواهد آمد. در حقیقت در اثر فرآیند برگشت به شکل اولیه، تنشهایی در آلیاژ تولید میشود که این تنش باعث تحریک میشود. این تنشهای حاصل شده، تنش بازیافتی خوانده می شود و بهبود توزیع تنش و کرنش، بهبود خواصی چون مدول یانگ و تنش تسلیم و توانائی کنترل رفتار سیستم، از جمله آثار مفید تنشهای بازیافتی می باشد. بعنوان مثال اگر در نوعی از این آلیاژ کرنش ۸ درصدی رخ دهد، با گرم کردن می توان این کرنش را کاملا از بین برد.
رفتار ترمودینامیکی آلیاژهای حافظه دار به دما، تنش و ترکیب شیمیایی و ساختار آلیاژ بستگی دارد. در فرآیند گرم کردن آلیاژ و در دمای پایین تر از دمای آغاز فاز آستنیت ماده ۱۰۰% در فاز مارتنزیت می باشد و در دمای پایان فاز آستنیت ماده ۱۰۰% در فاز آستنیت می باشد. و در فرآیند سرد کردن و در دمای بالاتر از دمای آغاز فاز مارتنزیت ماده ۱۰۰% در فاز آستنیت می باشد در حالیکه در دمای پایین تر از دمای پایان فاز مارتنزیت ماده کاملا در فاز مارتنزیت می باشد. اما در دمای مابین و و همچنین مابین دماهای و ماده بصورت دو فازی است و بخشی از آن در فاز مارتنزیت و بخشی از آن در فاز آستنیت می باشد. حالت ماده در دماهای مختلف توسط درصد حجمی فاز مارتنزیت بیان می شود که در دمای پایینتر از در فرآیند گرم کردن و دمای پایین تر از در فرآیند سرد کردن برابر مقدار ۱ می باشد و در دمای بالاتر از در فرآیند گرم کردن و بالاتر از در فرآیند سردکردن برابر مقدار صفر می باشد. اما در دمای مابین دماهای تغییر فاز بسته به نوع فرآیند سرد و گرم کردن به دما وابسته می باشد در شکل ۲ ۳ چگونگی این ارتباط بر حسب دما نشان داده شده است.
در دمای پایین و به ازای مدول الاستیسیته آلیاژ برابر با مدول فاز مارتنزیت و در دمای بالا و به ازای مدول الاستیسیته آلیاژ برابر به مدول فاز آستنیت می باشد. اما در دمای مابین دماهای تغییر فاز، تغییرات مدول الاستیسیته تابعی بر حسب دما می باشد. همچنین تنشهای بازیافتی تولید شده نیز به دما وابستگی دارد. بایستی توجه شود که تنشهای بازیافتی به مقدار کرنش اولیه بستگی داشته و در حالتی که آلیاژ تحت هیچگونه کرنش اولیه ای نباشد، در اثر تغییر فاز، تنش بازیافتی تولید نمی شود.
موضوعات مرتبط: آلیاژهای غیر آهنی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


انواع آلیاژ لحیم
شنبه 2 / 2 / 1393 ساعت 17:16 | بازدید : 1185 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

انواع آلیاژ لحیم

انواع آلیاژ لحیم:
1) لحیم نرم
2) لحیم متوسط
3) لحیم سخت
طرز تهیه نقره نرم:
5 گرم نقره خالص را با 5 گرم آلیاژ برنج مخلوط میکنند و لحیم نرم را بدست می آورند که درجه حرارت ذوب آن 450 درجه سانتیگراد است.
طرز تهیه لحیم نقره متوسط:
لحیم نقره متوسط که آنرا لحیم همه کاره میگویند و ترکیبی از 5 گرم نقره خالص به اضافه 4 گرم برنج می باشد که درجه ذوب این لحیم بین 450 تا 550 درجه سانتیگراد می باشد.
طرز تهیه لحیم نقره سخت:
5 گرم نقره خالص را با 5/2 گرم آلیاژ برنج مخلوط کرده و لحیم سخت را بدست می-آوریم که درجه ذوب این لحیم بیشتر از 550 درجه سانتیگراد می باشد.
طرز تهیه لحیم طلا:
1) طرز تهیه لحیم نرم طلا: مقدار 5 گرم طلا و 500 سوت کادمیوم را با هم ترکیب نموده لحیم نرم بدست می آوریم.
2) طرز تهیه لحیم معمولی یا متوسط: 5 گرم طلا و 500 سوت کادمیوم را با هم ترکیب نموده لحیم معمولی یا متوسط بدست می آوریم.
3) طرز تهیه لحیم سخت: از مخلوط نمودن 5 گرم طلا و 200 سوت کادمیوم آنرا تهیه مینمائیم، طرز درست نمودن بدین صورت است که: 5 گرم شمش طلا را در بوته کاملاً ذوب مینمائیم سپس کادمیوم را به آن اضافه نموده و سریعا بوته حاوی این ترکیب را تکان داده تا کاملاً مخلوط گردد آنگاه در ریژه می ریزیم.
طرز تهیه لحیم از طلای 18 عیار:
1) لحیم سخت و طرز تهیه آن از طلای 18 عیار: لحیم سخت که آنرا از ترکیب 10 گرم طلای 18 عیار و 3 گرم طلای شمش واگرم کادمیوم آنرا بدست می آوریم.
2) لحیم متوسط و طرز تهیه آن را از طلای 18 عیار: لحیم متوسط که از ترکیب 7 گرم طلای 18 عیار و 3 گرم طلای شمش واگرم کادمیوم آنرا بدست می آوریم.
لحیم نرم و طرز تهیه آن:
لحیم نرم که از ترکیب 5 گرم طلای 18 عیار و 3 گرم طلای شمش واگرم کادمیوم آنرا تهیه می نمائیم.
طرز تهیه لحیم پلاتینی و پالادیم:
لحیم پلاتینی که 60 تا 70 درصد آن طلا و بقیه نقره و پالادیم می باشد.
باید بدانیم که لحیم کاری پلاتین با طلای سفید یا طلای زرد یا معمولی و موارد مشابه آنها مثل نقره با برنج و روش لحیم کاری سخت امکانپذیر می باشد.
لحیم نقره باید به رنگ نقره استرلینگ باشد و یا نزدیک به رنگ آن.
موضوعات مرتبط: آلیاژهای غیر آهنی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صفحه قبل 1 صفحه بعد

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

سطح وبسایت چطوری در نظر میگیرید

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد


خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید



تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان Special reference Metallurgy و آدرس metallurgyy.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 384
:: کل نظرات : 16

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 8
:: تعداد اعضا : 955

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 18
:: باردید دیروز : 51
:: بازدید هفته : 71
:: بازدید ماه : 18
:: بازدید سال : 10167
:: بازدید کلی : 142473